• BIST 108.434
  • Altın 151,237
  • Dolar 3,6580
  • Euro 4,3278
  • İstanbul 15 °C
  • Ankara 4 °C

İnternet Basınına TİB Engeli

İnternet Basınına TİB Engeli
Siyasi operasyonların basına sıçraması tepkileri de beraberinde getirdi. Şu an 90’ın üzerinde haber sitesine erişilemiyor. Gazeteciler, bu sansürü iktidarın savaş konseptinin bir yansıması olarak görüyor.

7 Haziran seçimleri sonrası AKP’nin uyguladığı savaş politikarından medya alanı da etkilendi. ‘IŞİD ile mücadele edeceğiz’ diyen geçici hükümet, operasyonların eksenini Kürt Hareketi’ne kaydırmasıyla birlikte çatışmasızlık süreci sona erdi ve basın kuruluşları da hedef tahtasına oturdu. Ülke gündemini sarsan hemen her olayın ardından, halkın haber alma özgürlüğüne indirdiği darbeyle bilinen Telekomünikasyon İletişim Başkanlığı’nın (TİB) haber sitelerine sansür uygulamaya devam ediyor. Suruç Katliamı’nın ardından hâlihazırda 90 civarındaki haber sitesinde erişim engeli var.

Ankara Gölbaşı Sulh Ceza Hakimliği, 27 Temmuz 2015 tarihinde Telekomünikasyon İletişim Başkanlığı Dicle Haber Ajansı (DİHA), Fırat Haber Ajansı (ANF), Hawar Haber Ajansı (ANHA), Rojnews, Özgür Gündem gazetesi, Sendika.org, Yüksekova Haber, Rudaw, RojNews, Rudaw ve BasNews’in aralarında bulunduğu çok sayıda internet sitelerinin de bulunduğu 90 haber sitesine getirdiği erişim engelleme kararını onayladı.

‘İdari tedbir’

Ankara Gölbaşı Sulh Ceza Hakimliği kararında, TİB’in 5651 Sayılı Yasa’nın 8 A maddesine dayandırarak hukuksuz bir şekilde erişime engellediği basın kuruluşları ile ilgili aldığı karara atıfta bulunarak, kararın uygun olduğu açıkladı. TİB bu yasakları ‘idari tedbir’ olarak yorumluyor; ancak neden karartma uyguladığına dair içerik belirtmiyor. TİB’in duyurduğu yasak gerekçelerine göre; mahkemelerin vereceği kararlar çerçevesinde sitelere erişim yasağı ya kalkacak ya da devam edecek. Yasağın resmi gerekçesi ‘teknik inceleme, hukuki değerlendirme’ olsa da kapatılan haber kaynaklarına göre; bu siteler mitingler, gösteriler ve çevre eylemlerinin duyurularını yaptıkları için erişim yasağı getirildi; böylelikle toplumun çeşitli sorunlar karşısında organize olabilme kanalları sansürlendi.

ETHA'YA 16 GÜNDÜR ERİŞİM YOK

Telekomünikasyon İletişim Başkanlığı 27 Temmuz tarihinde idari tedbir ile etha.com.tr’ye erişimi engelledi. Gölbaşı Sulh Ceza Mahkemesi de TİB’in sansür kararını onayladı. Aynı mahkeme 25 Temmuz tarihli kararındaysa, Etkin Haber Ajansı’nın Twitter hesabının da erişime engellenmesine karar vermişti. TİB’in 5651 Sayılı Yasa’nın 8 A maddesine dayandırılarak verilen kararın ardından ETHA, Twitter’a sansüre direnme çağrısı yapmıştı. ETHA’nın Twitter hesabına halen erişilebiliyor.

"Topyekûn Savaş"

5 Ağustos’ta Selahattin Eyyubi Havalimanı’nın kuzeyinde yer özel bir şantiyeye baskın yapan özel harekat timlerinin gözaltına aldığı inşaat işçilerini, elleri arkadan bağlanmış olarak yüz üstü bir şekilde yan yana yere dizmesi ve bir özel harekât timinin ise işçilere, “Ne yaptı lan size bu devlet? Hepinizi tanıyorum ben. Kim ki hainlik yapıyor karşılığını görecek! Türk’ün gücünü göreceksiniz!” şeklinde tehditlerde bulunduğu görüntüye dair haberi gündem yarattı. Sözkonusu görüntüler ve haber, özellikle sosyal medya kullanıcıları arasında yoğun tepkilere yol açtı. Sözkonusu görüntülerin abonelere servis edilmesinin hemen ardından DİHA’nın www.dihanews.net uzantılı internet adresi, Telekomünikasyon İletişim Başkanlığı (TİB) tarafından erişime engellendi. İşkence görüntülerinin ve haberin kamuoyundan gizlenmeye çalışılması amacıyla getirilen bu erişim engeli DİHA’ya yönelik 4’ncü erişim engeli oldu.

DİHA İstanbul Haber Müdürü Çağdaş Kaplan uygulanan sansür hakkında; "erişim engelinin konulduğu tarih AKP hükümetinin savaş konseptine devreye soktuğu, hava bombardımanlarına soktuğu siyası soykırım operasyonlarına başladığı tarihtir. Savaş konseptiyle beraber topyekün bir savaş başlattı topluma, kurt halkına ve basta kürt basını olmak ve muhalif basına yönettiği top yokun bir savaştır. bu karara itiraz ettik, idari mahkemesine itirazada bulunduk. 2 hafta geçmesine rağmen herhangi bir dönüş yapılmadı. Avukatlarımızda bugün Anayasa Mahkemesine taşıdı" şeklinde konuştu.

Sendika.org: HUKUKİ DEĞİL

Kapatılan 90 civarı siteden biri olan ‘sendika.org’, ‘sendika.tv’ adıyla yayına devam kararı aldı. Ancak TİB, ‘sendika.tv’ye de erişim yasağı getirdi. Bu kez ‘sendika1.org’ yayına başladı. 14 önce yayın hayatına başlayan haber kaynağı emek hareketinden kadın sorununa, Kürt sorunundan Latin Amerika’ya kadar oldukça geniş bir içeriğe sahip. Sendika.org yazarlarıdan Vecihi Cuzdan BirGün’e yaptığı değerlendirmede bunun politik bir anlamı olduğunu vurgulayarak, kapatma sürecine dahil herhangi bir hukuksal zemin bulunmadığını söyledi. Diğer bizim gibi sansüre uğrayan haber siteleriyle irtibata geçtiklerini ve kamuoyu oluşturmak için imza kampanyası başlatıldığını dile getiren Cuzdan, “Bunu savaş politikarıyla bir görüyoruz” dedi.

BİR DARBE DE VERİ GAZETECİLİĞİNE

2011 yılından beridir bilim, çevre, hayvan özgürlüğü, ekonomi, politika ve yaşam temelli hak ve veri haberciliği yapan bağımsız İnternet haber sitesi dagmedya.net‘e; mahkeme kararı olmaksızın, erişim engelinin yapılacağı bilgisi ve gerekçesi site yetkilisine tebliğ edilmeksizin 5651 Sayılı İnternet Suçlarına İlişkin Yasaya dayanılarak yayın engeli işlemi uygulandı. Siteye 8 Ağustos Cumartesi gününden beridir Türkiye’den erişim sağlanamıyor. Kararı, Telekomünikasyon İletişim Başkanlığı’nın “idari tedbir” kapsamında aldığı belirtiliyor. Haber sitesi olarak yayın yapan dagmedya.net, 5651 Sayılı İnternet Suçlarına İlişkin Yasaya dayanılarak Türkiye’den erişilemiyor.

AYDINLARDAN ÇAĞRI

Türkiye’nin Kuzey Irak’taki PKK kamplarına yönelik hava operasyonlarıyla eş zamanlı olarak Kürt haber kaynaklarına getirilen erişim engeli kapsamında sansüre uğrayan haber sitesi sendika.org için ‘Sansürü kabul etmiyoruz, Sendika.org okuyoruz!’ kampanyası başlatıldı. ‘Basın Bayramı’nda alınan kararla 25 Temmuz’da uygulanmaya başlayan sansürü kınıyoruz. Özgürlükten yana olan herkesi sansüre karşı tutum almaya çağırıyoruz” denildi. Çağrı metninin imzacıları arasında DİSK Genel Başkanı Kani Beko, KESK Eş Genel Başkanı Lami Özgen, gazeteci Ayşenur Arslan gibi isimler de yer alıyor.

Kaynak: Haber Kaynağı
  • Yorumlar 0
  • Facebook Yorumları 0
    UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,
    Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.
    Bu habere henüz yorum eklenmemiştir.
Diğer Haberler
Tüm Hakları Saklıdır © 2013 Baro Türk - Türk Hukuk Merkezi | İzinsiz ve kaynak gösterilmeden yayınlanamaz.
Haber Scripti: CM Bilişim